شماره 215    |    22 مرداد 1394
   

جستجو

اسارت به روایت یکی از نخستین اسیرانی که مرداد 1369 به وطن بازگشتند

فقط آسمان را می‌دیدیم، اما...

افسر عراقی شهادت می‌داد که ما حتی در اسارت، یک جمهوری اسلامی راه انداختیم

26 مرداد 1369 روزی است که اولین گروه آزادگان دفاع مقدس پس از سال‌ها اسارت در اردوگاه‌ها و زندان‌های رژیم بعثی عراق، با ورود به کشور به جمع خانواده‌های خود بازگشتند. این روز یکی از خاطره‌انگیزترین روزهای تاریخ انقلاب اسلامی است. زیرا شاهد حضور آزادمردانی بودیم که در راه عهد و پیمان‌شان مقاومت کردند.

استقبال از دهمین نشست

مجموعه مقالات دو نشست‌ سالانه تاریخ شفاهی ایران منتشر می‌شود

انجمن تاریخ شفاهی ایران گفتمان ساز شده است

دکتر علی ططری، مدیر مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی، عضو انجمن تاریخ شفاهی و دبیر اجرایی نشست هفتم تاریخ شفاهی، در دهمین نشست تخصصی تاریخ شفاهی ایران ـ که با عنوان « تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی 57-1342» دی ماه امسال برگزار می‌شود ـ نیز به همراه حجت‌الاسلام سعید فخرزاده عهده‌دار سمت نمایندگی دبیران دهمین نشست و مدیریت اجرایی این همایش است.

قدردانی از راوی دفاع مقدس

کتاب «وقتی مهتاب گم شد» در حوزه تاریخ شفاهی قرار می‌گیرد

حمید حسام، مولف کتاب «وقتی مهتاب گم شد» درباره اثرش گفت: اصل کار تالیف این کتاب در حوزه تاریخ شفاهی قرار می‌گیرد، چرا که تمامی خاطرات بدون دخل و تصرف روایت شده‌اند.

سرهنگی: رسانه‌ها در حوزه دفاع مقدس تبلیغی کار می‌کنند نه متعهدانه

خاطرات بکر شمال‌غرب کشور زیر غبار فراموشی از بین نرود!

مرتضی سرهنگی در هفته سوم مرداد 1394 در سه برنامه با موضوع تخصصی سال‌های فعالیتش، یعنی دفاع مقدس حاضر شد. عصر 17 مرداد 1394 آیین رونمایی از کتاب «فرنگیس: خاطرات فرنگیس حیدرپور» در حوزه هنری برگزار شد.

مشهد، پنجمین شهر ایران است که در آن روزنامه منتشر شد

یادی از نخستین روزنامه مشهد

در راستی‌آزمایی خاطرات به دست آمده از طرح‌های تاریخ شفاهی، مطبوعات نقشی کلیدی ایفا می‌کنند و داشتن دانش کافی درباره مطبوعات دوره‌ای که راوی خاطراتی از آن بیان می‌کند، یکی از مهم‌ترین داشته‌های یک مورخ تاریخ شفاهی برای تکمیل طرح خود است.

«نقدی بر تاریخ نگاری جنگ ایران و عراق» و نگاهی دیگر به آن

از میان تازه‌ترین نوشته‌های محمد درودیان و علیرضا کمری، پژوهشگران به‌نام و پیشکسوت جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، دو یادداشت را برگزیده‌ایم که پیوند موضوعی دارند. نخستین یادداشت را محمد درودیان با عنوان «نقدی بر تاریخ نگاری جنگ ایران و عراق» نوشته و علیرضا کمری درباره آن با عنوان «نگاهی دیگر به نقدی بر تاریخ‌نگاری جنگ ایران و عراق» نوشته است.

چگونه ممکن است؟

ساواک و فراموشی خاطره‌ها!

تازیانه‌هایی که فرا رفت و فرو آمد...

اخیراً احمد فراستی یکی از عناصر ساواک (سازمان اطلاعات و امنیت کشور) در یک میزگرد تلویزیونی به همراه دو تن از مبارزین دوران ستم شاهی و فرد دیگری که پژوهشگر و تاریخدان بی‏طرف(!) معرفی ‌شد، هر یک جداگانه به بررسی عملکرد ساواک پرداخته و نقطه نظرات خود را بیان کردند. سی و هفت سال پس از سرنگونی رژیم ستم شاهی و پایان اعمال وحشیانه‌ترین شکنجه‌ها در زندان‌های رژیم پهلوی، مدافعان شکنجه و مرگ که این روزها عملاً سخنگویی ساواک را برعهده گرفته‌اند به خود اجازه دادند که توجیه‌گر عملکرد شکنجه و دوران سیاه عضویت خود در یکی از مخوف‌ترین سازمان اطلاعاتی باشند.

گفت‌وگو با مهدی بشارت؛ کاردار پیشین ایران در بغداد

ناگفته‌های ۴۰ ماه حصر در سفارت/ بخش سوم

گویی از آزار دادن ایرانی‌ها لذت می‌بردند

غروب ۲۵ بهمن ۱۳۵۶ با هواپیما عازم بغداد شدم. در فرودگاه، سرپرست بخش کنسولی و یکی دو نفر دیگر از اعضای سفارت که هیچ ‌یک را نمی‌شناختم به استقبالم آمده بودند. گفتند در سفارت به مناسبت ورود یک هیأت بلندپایه ارتشی مهمانی شام برپاست و باید مستقیماً به آنجا برویم.

کارگاه آنلاین «درآمدی بر تاریخ شفاهی»

تاریخ‌‏های شفاهی را چگونه پیاده کنیم؟

کار پیاده‌سازی در طرح‌های تاریخ شفاهی از بخش‌های بسیار مهم این نوع طرح‌های پژوهشی تاریخی هستند. از آنجا که در فرآیند پیاده‌سازی اتفاقاتی رخ می‌دهند که تأثیر مستقیم روی متن خاطرات گرفته شده از راوی دارند، دستورالعمل‌های متفاوتی در دانشگاه‌های جهان برای آن در نظر گرفته می‌شود.

درباره فیلم مستند «شکار در زمان جنگ»

تاریخ شفاهی کهنه سربازان آلاسکا

مردم «کلینکیت» بیشتر دانش و فرهنگ خود را به صورت شفاهی منتقل می‌کنند

«شکار در زمان جنگ» یک فیلم مستند است که به تازگی ساخته شده و توانسته تا حدی این سکوت را بشکند. در این مستند، گروهی از مردان کلینکیت (Tlingit) از شهر هونا در Hoonah آلاسکا که در جنگ ویتنام شرکت داشتند، در مورد تجربیات و سرگذشت خود از دوران جنگ و دوران پس از آن صحبت می کنند و از تغییراتی که این جنگ در زندگی و اجتماع محل زندگی آنها ایجاد کرده می گویند.

وقتي براي ما مي‌نويسيد...
وقتي براي هفته‌نامه الکترونيکي تاريخ شفاهي مطلبي مي‌نويسيد، دوست داريم نکته‌هايي را در نظر بگيريد.
اين هفته‌نامه نوشته‌ها و دانسته‌هاي ما را درباره مباحث مهم؛ خاطره‌گويي، خاطره‌نگاري، يادداشت‌نويسي روزانه، سفرنامه‌نويسي، وقايع‌نگاري، روزشمار نويسي و... نشان مي‌دهد. حتي براي زيرشاخه‌هاي رشته تاريخ هم جا باز کرده‌ايم؛ و چشم به راه خبرها، گزارش‌ها، مصاحبه‌ها، مقاله‌ها، يادداشت‌ها و... شما هستيم.
خوب است نام و فاميل‌تان را کامل بنويسيد. سابقه علمي و نشاني الکترونيکي را هم حتماً بنويسيد، چکيده مقاله‌ها هم که جاي خود دارد!
به ما اجازه بدهيد دست‌مان براي ويرايش، اصلاح، چينش و ترجمه مطالب شما باز باشد. در اين‌باره با خودتان هم مشورت خواهيم کرد.
دل‌مان مي‌خواهد شأن علمي و ادبي تاريخ شفاهي و اين هفته‌نامه، با نوشته‌هاي متين و موقر شما حفظ شود. حيف است خداي نکرده قلم‌مان از دايره اخلاق بيرون برود.
 

نظریه تاریخ شفاهی (52)

نویسنده: لین آبرامز
مترجم: علی فتحعلی آشتیانی

_____________________________________

پس از آنکه رویداد یا تجربه در ذهن و حافظة پاسخگو احیاء شد، نوبت به مرتب کردن و شکل دادن به آن توسط راوی می‌رسد؛ تکه‌های خاطره زنجیروار به هم متصل می‌شوند، و با تکیه بر دانشی که کیفیت و ریخت رویداد یا تجربه را ترسیم می‌کند معنای آن فهمیده و فهمانده می‌شود-لازم به ذکر است که موقعیت متنیِ بازیابی خاطرات نیز بر این فرایند تأثیر می‌گذارَد. شاکتر مطلب فوق را این چنین خلاصه کرده است:«ما در حین یادآوری در واقع مناسب‌ترین قطعه‌ای را که در حافظه‌مان موجود است پیدا و الگویی را بدان وسیله تکمیل می‌نماییم و این چنین نیست که نوری به قدرت یک نورافکن قوی را روی تصویر حک‌شده در حافظه‌مان بتابانیم».[1]به بیان دیگر، خاطرات فردی یا خودزیست‌نامه‌ای انسان‌ها انبار نمی‌شوند که بعداً در لباس جدیدی برای مخاطب به نمایش درآیند، بلکه اطلاعات ذخیره‌شده در حافظه با موقعیت فعلی ترکیب و از نو ساخته می‌شوند.[2]

عواملی که به ما می‌گویند چه چیزهایی را و چگونه به یاد بیاوریم، کدامند؟ علاوه بر موضوع نشانه‌ها و سرنخ‌ها که بدان پرداختیم، مسلماً محیط حضور پاسخگو که نشانه یا سرنخ را به او داده است نیز بر نحوة بازسازی گذشته مؤثر است. زمانی فروید گفته بود:«نبش قبر خاطرات «حقیقی» بیمار از زیر آوارِ پراکندة گذشته امکان‌پذیر است».[3]امروزه کمتر کسی دیدگاه او را تأئید می‌کند. مع‌ذلک، روانکاوانی که خاطرات مددجویان‌شان را می‌کاوند معتقدند که به مدد روانکاوی می‌توان «محیط بازیابانه‌ای»[4] برای بازسازی گذشته به وجود آورد.[5]آنها خاطرات را باستان‌شناسی نمی‌کنند، بلکه با فعالیت‌های علمی‌شان مجال بازآفرینی به گذشته می‌دهند. روانکاو یا درمانگر در چنین محیطی شرایط یادآوری خاطرات مددجو را فراهم می‌سازد و سپس سرنخ‌ها یا پاسخ‌هایی را به نحوی به خاطره/حافظة او می‌دهد که تجربه‌های ذخیره‌شده و یا پنهان در اعماق ذهن او بیرون بریزند. در اینجا باید بین رویة تاریخی و روشِ درمانی تمایز قائل شویم. مورخان شفاهی روانکاو نیستند؛ زیرا بینش عمیقی را که دربارة مصاحبه‌شونده‌شان به دست می‌آورند صرفاً برای خودشان می‌خواهند و سخن گفتن‌شان با راوی به هیچ وجه جنبة درمانی ندارد. ما تلاش می‌کنیم محیط راحتی را برای پاسخگو به وجود بیاوریم، و مجموعه سؤالات یا محرک‌هایی داریم که در خلال گفتگویی کمابیش آزاد دربارة گذشتة راوی، از آنها برای گشودن قفل خاطرات او کمک می‌گیریم. البته قدرت ما معمولاً به حدی نیست که بر سایر جنبه‌های این محیط (مثل تکاپوشناسی خانوادگی، وضعیت اقتصادی و دیگر متغیرها) تأثیر بگذاریم؛ یعنی جنبه‌هایی که در شکل دادن یادآوری فرد دخالت دارند. به هر صورت، مورخان شفاهی نباید سودای تبدیل شدن به درمانگر یا طبیب آلام روحی و روانی انسان‌ها را در سر بپرورانند.


 
       © تمامی حقوق برای سایت تاریخ شفاهی محفوظ می باشد.